Skręconą kostkę należało oszczędzać, w związku z tym wybraliśmy się w Izery. Łatwe i przyjemne szlaki, a do tego jest to nasze ukochane miejsce. Tam kończy się świat, tam widać na niebie wszystkie gwiazdy, tam są najlepsze racuchy z jagodami i tam byliśmy na pierwszym górskim weekendzie. Taka romantyczna story nam się wkradła 🙂 Od tego czasu staramy się tam wracać kiedy tylko możemy.
izery, góry, podróże z psem, z psem w podróży, wakacje z psem, z psem na wakacje, z psem na urlop, w góry z psem, izery z psem, karkonosze z psem, sudety z psem, cardimania, welsh corgi cardigan, cardigan, corgi, pies, psy, futra

Kolej Izerska – od dawna mieliśmy plan przejechać się szynobusem i zawsze szkoda nam było nie chodzić lub nie śmigać rowerami. Tym razem okazała się koniecznością – miała odciążyć moją nogę i jednocześnie pozwolić mi wyjść w góry. Znaleźliśmy ROZKŁAD JAZDY i wyruszyliśmy z Karpacza do Szklarskiej Poręby. Zostawiamy auto na parkingu przy dworcu w Szklarskiej Górnej i udajemy się do kasy kupić bilety. Oczywiście możemy to zrobić u konduktora w pociągu (zapłacimy PLN lub koronami czeskimi). Psy oczywiście mogą podróżować z nami – teoretycznie w kagańcu, ale praktyka i psiolubność Czechów mówi, że po co kaganiec psom w pociągu?! Zasiadamy i wyruszamy w 30 minutową podróż do Harrachova. Tam rozpoczynamy nasze izerskie wędrowanie.

Wysiadamy na stacji w Harrachovie i wyruszamy powoli w góry zielonym szlakiem w kierunku Rozdroża Pod Działem Izerskim. Przekraczamy granicę polsko-czeską (teraz już niewidoczną) i skręcamy w lewo w Starą Drogę Celną (czerwony szlak rowerowy). Idziemy cały czas przed siebie w kierunku Schroniska Orle. Napawamy się otaczającą nas przyrodą, soczystą zielenią, ciszą i brakiem ludzi. To jest cudowne w tym miejscu – 90% turystów porusza się głównym szlakiem z Polany Jakuszyckiej – na innych szlakach marna szansa na napotkanie kogokolwiek.

Dochodzimy do Schroniska Orle – Stacja Turystyczna Orle. Jest to jedno z naszych ulubionych Schronisk. Tu podają pyszny bigos i najlepsze racuchy ze śmietaną i jagodami – od zawsze są one obowiązkowym posiłkiem tutaj. Uwielbiam klimat tutejszy, właścicieli, widok i bezkresne niebo. No właśnie niebo w tym miejscu to oddzielny temat. To tutaj jest Izerski Park Ciemnego Nieba. Polecamy przyjść tu i zostać na noc, a nocą zamiast spać to oglądać gwiazdy. Coś wspaniałego i niezwykłego dla mieszczuchów 🙂

Osada Orle ma dosyć ciekawą historię. W 1754 roku rodzina Preusslerów założyła tu hutę szkła. W roku 1782 stało tu już 8 domów, a dolina została nazwana Doliną Karola (od imienia właściciela okolicy Karla Gottharda Schafgotscha). W swoim najlepszym okresie w hucie pracowało około 100 pracowników. Wytwarzano tu m.in. szkła białe, kolorowe, warstwowe czy filigranowe. Do dnia dzisiejszego, przy odrobinie szczęścia można znaleźć pozostałości w potoku Kamionku, który płynie przez osadę. W 1890 roku huta została odkupiona i zamknięta. Budynek, a którym mieści się Stacja Turystyczna, to dawny budynek administracji. Drugim zachowanym obiektem jest dom mieszkalny hutników, gdzie dziś mieszczą się pokoje w standardzie pensjonatu.

Niestety Dolina Karola ma również swój smutny epizod – w czasie II wojny  światowej znajdował się tu obóz Reichsarbeitsdienst (Służba Pracy Rzeszy) – przebywali tu pracownicy leśni. W latach 30. XX wieku wzniesiono tu dwa drewniane budynki – Breslau i Glogau (od 1940 roku służyły żołnierzom Wermachtu za sanatorium). Mówi się po cichu, że tereny tutaj były przygotowywane jako ośrodek przygotowań olimpijskich w biegach narciarskich.

Ze Schroniska, po objedzeniu się, poleżeniu brzuchem do góry, spacerowaniu na bosaka możemy wyruszać dalej. Udajemy się zielonym szlakiem przez halę i mijamy po prawej stare budynki WOPu. Teraz, kiedy nie ma już ochrony granic – budynki stanowią bazę noclegową Stacj Turystycznej Orle. Zielonym Szlakiem idziemy przez Granicznik w kierunku Izery. Droga wiedzie kamieniami i jest dosyć stroma. Jednak kamienie nie są ostre, a psy mogą spokojnie manewrować między nimi albo iść bokiem. Po drodze mijamy jagodziny – wielu amatorów zbiera i zjada prosto z krzaka <mniam>.
Docieramy do Karlovskiego Mostu. To jedno z moich ulubionych miejsc – położyć się na kamieniach, odpoczywać, gapić w niebo i słuchaj szumu wody. Tym razem oczywiście zeszliśmy na kamienie i psy nie odmówiły sobie kąpieli. Zimny nurt, ostry – nas nie zachęcał do moczenia kończyn. Stąd dalej można ruszyć do Jizerki – najwyżej położona osada w Republice Czeskiej. Miejsce malownicze – dla mnie marzenie aby tu mieszkać. Tym razem nie dotarliśmy tutaj – przegoniła nas chmura, która krążyła nad wierzchołkami gór. Zebraliśmy się i ruszyliśmy w kierunku Orle.
Dotarliśmy do Schroniska Orle i stąd udaliśmy się czerwonym szlakiem na Polanę Jakuszycką, z której możemy dalej zejść do Szklarskiej albo poczekać na pociąg i zjechać. Ze względu na bolącą już trochę kostkę zdecydowaliśmy się na opcję powrotu pociągiem. I tu zaskoczenie. Większość turystów szła do pierwszego wagonu. Więc z psami ruszyliśmy do drugiego. Tu Pani Konduktor jednak zawróciła nas i powiedziała, że prosi o to żebyśmy weszli do pierwszego wagonu, bo tu są już psy. Ciekawe czy gdyby były w obu wagonach, to czy by nas zabrała? Tego nie wiemy. Kupują bilety w pociągu  sprzedała  nam 3 normalne bilety (niestety bilety dla psów są droższe niż te dla ludzi).
Tym sposobem zrobiliśmy sobie miłą wycieczkę i przetuptaliśmy 13,5 km. Jeden z najfajniejszych spacerów – trasy tu są łatwe i spokojnie można z wózkiem, z psem mieszczuchem i zawsze spokojnie dojdziecie i docenicie super przyjemne szlaki w Izerach.